luni, 12 ianuarie 2009

Tartiflette ~ Cartofi franţuzeşti gratinaţi

IMG_1030_

Tartiflette este o reţetă tradiţională franţuzească originară din Alpi, regiunea Haute-Savoie. Numele derivă din denumirea cartofului utilizată în această regiune: tartiflâ şi reţeta are la bază brânza Reblochon reprezentativă a zonei Savoie. Reţeta este foarte apreciată în perioada de iarnă şi dacă veţi merge la ski în Alpi veţi avea ocazia să serviţi tartiflette la aproape toate restaurantele din staţiunile montane, fiind o specialitate a zonei.

Să vă explic cum puteţi prepara delicioasa tartiflette acasă…

Timp: ~1h

Portii: 4

Ingrediente: 750g cartofi (~6buc), 300g brânză Reblochon (sau Brie ori Camembert), 1 ceapă, 200g bacon (sau kaizer), 150g smântână (opţional), 1 lingură ulei măsline, usturoi (opţional), sare, piper, dafin, cimbru

Mod de preparare:

Cartofii se curăţă de coajă, se taie felii (cca 1cm) şi se pun la fiert în apă fierbinte cu sare timp de 5min.

IMG_0995_ IMG_0996_

Baconul (sau kaizerul) şi ceapa se taie mărunt şi se călesc într-o lingură de ulei de măsline. Se adaugă usturoiul mărunţit (eu nu am pus de data asta), sarea, piperul şi condimentele şi se călesc până devin toate uşor aurii.

IMG_0999_

Cartofii îi scoatem într-o strecurătoare şi îi scurgem de apă. Nu trebuie să fie foarte fierţi, se mai îmoaie şi la cuptor.

IMG_1000_

Se unge o tavă cu puţin unt sau ulei şi aşezam un strat de cartofi.

IMG_1008_

Adăugăm apoi ceapa şi baconul uniform în tavă.

IMG_1009_

Feliem brânza Reblochon

IMG_3511_

… şi aşezăm câteva felii peste stratul de bacon şi ceapă.

IMG_1011_

Completăm cu restul de cartofi şi felii de brânză.

IMG_1018_

Turnăm smântâna şi dăm la cuptorul încins la 200° pentru 30-40min până se rumeneşte frumos crusta de deasupra.

IMG_1037_

Delicios, brânza Reblochon topită a format un sos untos extraordinar de fin la gust. Nu ştiu cu ce să vă sugerez să înlocuiţi această brânza dacă nu o aveţi la dispoziţie. Poate doar cu brânză Brie sau Camembert dar şi acestea sunt specialităţi franţuzeşti care nu sunt aşa accesibile. Puteţi încerca cu brânză topită, caş sau alt tip de caşcaval care să se topească dar cu siguranţă gustul nu ar fi acelaşi. Dacă aveţi vreodată ocazia să gustaţi o Tartiflette făcută dupa reţeta tradiţională vă asigur că nu veţi regreta. Poate planificaţi o vacanţă în Alpi la iarnă !?… ;)

IMG_1040_

Noi am servit cu ceva acritură, castraveciori muraţi şi gogoşari în oţet picanţi, foarte buuunnn…

Poftă bună!

4 comentarii:

  1. Foarte buna! Eu am avut insa o mica problema: desi am luat branza brie aceasta nu s-a topit in intregime. E adevarat, am luat-o din Lidl, din aceea ambalata...nu am gasit-o pe cea indicata in reteta. A iesit insa delicioasa si asa.

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca nu gasiti branza Reblochon va recomand Raclette. In unele tari e mai usor de gasit si da un gust cel putin la fel de bun...mie personal imi place chiar mai mult

    RăspundețiȘtergere
  3. Foarte gustoasa, merci pentru sfaturi in modul de preparare.

    RăspundețiȘtergere
  4. Misto reteta. Acu am bagat-o la cuptor. Abia astept sa fie gata, am o foame de lup. O prietena de-a mea ne-a chemat la pranz la ea si ne-a servit cu aceasta "Tartiflette". Mi-a placut foarte mult. I-am si cerut reteta pe urma. Ce e drept e putin diferita de aceasta. Eu sunt in Franta si aici gasesc branza originala pt aceasta reteta. As atasa poza dar nu se poate :)...am folosit allumettes fumées care ii dau tot gustul :). Langa ea o sa fac o salata de varza cu rosii pierdute prin ea. E o super combinatie. Pofta buna! Si mersi de reteta...

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails