joi, 15 octombrie 2009

Must

IMG_0117

Must… cum sa treaca toamna fara must? E adevarat ca nu toata lumea are vita de vie la tara, sau rude care au vie. Eu sunt una dintre aceia care nu au si care tanjeste dupa un pahar de must dulce si intepator ce te gadila placut pe limba si iti desfata papilele gustative cu aroma bogata a strugurilor…

A fost insa o vreme cand bunicii, D-zeu sa-i odihneasca in pace, aveau cateva randuri de vita de vie la tara si obisnuiau sa faca must si vin. Eram copil pe atunci dar inca imi mai amintesc precedeul de transformare a strugurilor in must. Obisnuiam sa participam toata familia la culesul strugurilor, la zrobire si la degustarea minunatei licori ce rezulta. Insa must se poate face si in casa in cantitati mici bineinteles. Avem nevoie de cateva kg de struguri zemosi si putina bunavointa ;)

Sa va explic cum am procedat eu…

Timp: 2 zile

Portii: 3l

Ingrediente: struguri (randamentul este cam de 70%, la 4kg struguri am obtinut 3 litri de must)

Mod de preparare:

Cumparam cateva kg de struguri zemosi si dulci. Atentie, struguri de masa (cu bobul foarte mare si carnos) nu sunt foarte indicati pentru must pentru ca au multa pulpa si mai putina zeama. Cei mai buni sunt aceia cu bobul mai mic, mai putin aspectuosi decat cei de masa dar foarte dulci si zemosi.

Eu am cumparat 4kg de struguri produsi in Franta soiul Chasselas, pe romaneste Ceasla. Intamplarea face sa fie exact acelasi soi pe care il aveau bunicii in curte… De cum i-am vazut mi-am adus aminte de strugurii copilariei si mi-a venit pe loc ideea sa fac must. Ca am dat 4€ pe cutia de 750g (i-am cumparat din supermarket in Belgia) asta nu mai conteaza, eram in culmea fericirii ca i-am gasit :P

IMG_0073

Buun, avem strugurii…

Daca nu sunt din sursa sigura si nu stiti exact daca sunt stropiti sau nu cel mai bine e sa ii spalati sub jet de apa rece si sa ii puneti la zvantat.

IMG_0068

Dupa ce s-au scurs si s-au uscat bine de apa pregatim un vas incapator si incepem sa ii desfacem de pe ciorchini si sa strivim boabele in maini. Incercam sa nu lasam boabe nestrivite.

IMG_0070

Ne-ar putea usura munca un storcator de fructe… dar pentru cantitati mai mari cel mai indicat ar fi sa dispunem de un zdrobitor de struguri. E destul de anevoios sa ii strivesti la mana daca ai mai mult de 3-4kg. Buun, i-am strivit acum ne odihnim :P

Lasam boabele zdrobite la temperatura camerei pana a doua zi. Cine a folosit storcatorul de fructe a obtinut deja sucul de struguri separat de coji si seminte. Nu mai ramane decat sa il lase vreo 2 zile la temperatura camerei sa se aciduleze si gata mustul.

Pentru noi restul procedeul continua a doua zi cu stoarcerea boabelor strivite…

IMG_0108

Luam un vas (sau o cratita), un ciur (strecuratoare) si o bucata mare de tifon sau panza alba (cel mai bine cu tifon ca are gauri mai mari si curge zeama mai usor). Turnam in tifon cateva polonice de boabe zdrobite, strangem tifonul si il stoarcem in maini ca pe rufe de mai multe ori pana curge toata zeama si raman doar cojile si samburii. Aruncam cojile si repetam procedeul pana epuizam toate boabele. Mi-au cam iesit ochii la faza asta si mi-am promis ca o sa cumpar un storcator de fructe pana la anu’ pe vremea asta :P Cine face catitati mai mari are neaparat nevoie de un teasc. Se gasesc de cumparat unele de dimensiuni mici perfecte pentru cei care vor sa faca must si vin acasa.

IMG_0109

A meritat efortul va spun sincer. Am obtinut 3 litri de must alb, delicios si parfumat, de nepretuit. Depozitam in sticle de plastic sau sticla fara sa punem dop pentru ca va fermenta si poate pocni sticla.

Il lasam la temperatura camerei cateva zile in functie de cat de acidulat il dorim si apoi il pastram la frigider sau in congelator pentru a-i stopa fermentarea. Dupa 1-2 saptamani la tempratura camerei va deveni deja tulburel, adica incepe sa se alcolizeze.

IMG_0116

Licoarea lui Bahus sta cel mai bine langa o pastrama de oaie proaspat fripta si o bucata de mamaliga aburinda… mmm va urma…

Pe curand!

7 comentarii:

  1. Multumim :)

    Chiar azi o sa bem niste must facut de bunica, la tara, din struguri negri. Dar intotdeauna am fost curios daca se poate face si din struguri albi, si mai ales daca merge si din cei cumparati.

    RăspundețiȘtergere
  2. Ooo eNDril ce te invidiez... nimic nu se compara cu mustul de la tara facut de mana bunicilor (cine inca ii mai are sa ii pretuiasca).
    Mustul se poate face atat din struguri negri cat si din cei albi, roze, fiecare cu ce are in curte... la fel cum vinul e de mai multe feluri asa e si mustul.
    Partea cu strugurii cumparati e intradevar mai dificila. Trebuie sa gasesti struguri de vin, adica foarte dulci si aromati si cu multa zeama. Acei struguri mari, frumosi, cu bobul cat pruna nu prea au randament la stors si nici nu sunt asa gustosi asa ca nu ar iesi un must aromat si dulce. Nu mi-ar fi dat mana sa fac must acasa daca nu mi-ar fi iesit in cale strugurii potriviti :P

    RăspundețiȘtergere
  3. trebuia lasati cu coji cateva zile pana se macerau si apoi storsi ,ca ti-ar fi fost mai usor

    RăspundețiȘtergere
  4. Exista un principiu in chimie: o reactie are loc atata timp cat rezultatul reactiei nu se opune acesteia. Sa exemplificam:- reactia de fermentare duce la formarea alcoolului etilic si adioxidului de carbon (gaz). Daca reactia are loc in aer liber, se desfasoara liber pana la consumarea glucozei iar daca are loc intr-o sticla gazul format formeaza presiune si impiedica continuarea reactiie ce implica formarea de gaz. Morala: reactia se opreste, deci sticla nu se poate sparge dar presiune exista in sticla asa ca atentie la dop!

    RăspundețiȘtergere
  5. sunt putine lucruri asa sanatoase ca mustul facut fara zahar ca cel facut de tine(nu ma gandesc decat la mierea naturala care sa-l agaleze),...am o vecina care pune strugurii zdrobiti in un borcan de 15-20 l si-i lasa acolo pana se formeaza suc sub amestecu de coji(1-2 zile) pe care il trage prin un furtun...e delicios

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails