miercuri, 2 decembrie 2009

Poulet rôti à la Normande ~ Julia Child

IMG_1535_

De când am pus mâna pe cartea Juliei Child – “Mastering the Art of French Cooking” fac zilnic lectură de voie. E foarte interesant să-i observi abordarea, modul explicit, clar şi detaliat de a redacta reţete de renume din bucătăria franţuzească, felul ei de a te iniţia în tainele unei bucătării nu tocmai accesibile oricui.

Sâmbătă am avut invitaţi la masă şi am profitat de această ocazie ca să încerc ceva special din cartea Juliei: Poulet rôti à la Normande. Nu pare o reţetă foarte complicată, cine nu stie să facă un pui la cuptor, banal aţi putea zice. Ei, nu e chiar aşa. Julia ne spune că poţi judeca aptitudinile unui bucătar sau calitatea unui restaurant după modul în care pregătesc puiul la cuptor. Chiar dacă nu necesită ani de studiu ca să obţii un pui suculent, rumen şi crocant la exterior, implică totuşi un devotament deosebit şi o dorinţă de perfecţiune din partea celui ce îl pregăteşte.

Am adaptat uşor cantităţile şi ingredientele după necesităţile proprii, am tras aer în piept şi am început… rezultatul îl pot judeca doar cei ce l-au gustat ;)

Timp: ~1h 40min

Porţii: 4

Ingrediente: 1 pui de aprox 1,6kg (bio sau de ţară ar fi ideal), 2 linguri unt topit, 1 linguriţă ulei, 100ml smântână lichidă, sare, 1 lingură de zeamă de lămâie

Umplutura: 200g măruntaie de pui (eu am avut: 4 inimi, 2 rânze şi 2 ficăţei), 2 linguri de unt, 1 linguriţă ulei, 2 fire ceapă verde, 2 linguri pesmet, 2 linguri brânză proaspătă mai cremoasă, 1 legătură de pătrunjel verde, 1 căţel de usturoi, tarhon, cimbru, sare şi piper

Mod de preparare:

Dacă puiul şi măruntaiele sunt gata curăţate şi pregătite ne ocupăm întâi de umplutură. Altfel curăţăm, spălăm şi pregătim puiul pentru a fi gătit. Spălăm, curăţăm şi ţinem căteva minute măruntaiele în apă rece cu sare. Inima o tăiem în două ca să se cureţe de cheagurile de sânge, rânza o curăţăm de pieliţa aceea mai tare (dacă nu e deja curăţată) iar ficatul îl curăţăm de pieliţe şi verificăm să nu aibă şi fierea pe lângă el.

Buun, umplutura…

Încingem o lingură de unt şi o linguriţă de ulei într-o crăticioară şi călim întâi rânza tăiată cubuleţe.

IMG_1505_

După 2 minute adăugăm inimile şi ficatul, toate mărunţite şi continuăm să călim încă 2-3 minute.

IMG_1508_Urmează ceapa verde, usturoiul şi pătrunjelul toate tocate încă, 1-2min la călit şi luăm vasul de pe foc.

IMG_1511_

Mixăm uşor compoziţia cu un blender. Nu facem pastă, doar mărunţim puţin.

IMG_1513_

Adăugăm restul de ingrediente pentru compoziţie: restul de unt, pesmetul, brânza proaspătă şi condimentele.

IMG_1515_

Amestecăm şi obţinem o cremă groasă. Sărăm uşor burta puiului şi umplem cu această compoziţie.

IMG_1516_

Acum vine partea cea mai dificilă din punctul meu de vedere: legăm/coasem puiul. Eu am avut un mare noroc, puiul meu era deja legat cu un fel de elastic special care îi prindea aripile, gâtul, târtiţa şi pulpele. Am desfacut doar piciorele din acel elastic, am umplut puiul şi am legat elasticul la loc. Nu ştiu dacă toţi puii pentru grill sunt legaţi în acest fel sau doar tipul de pui pe care l-am ales eu era aşa, rareori cumpăr un pui întreg. Poate aveţi şi voi noroc de unul gata legat dacă veţi dori să pregătiţi această reţetă.

Buun, avem puiul împănat. Îl ştergem bine cu şervete de hârtie să nu fie deloc ud şi îl frecăm bine cu unt la temperatura camerei. Folosim doar cât unt este nevoie din cele 2 linguri ca să îl cremuim complet.

Încingem cuptorul la foc mediu (200°) şi aşezăm puiul în tavă cu pieptul în sus. Îl coacem la această temperatură 15min, rotind-ul de pe o parte pe alta la interval de 5 minute şi ungând-ul cu unt cu o pensulă de silicon în aşa fel încât să fie pătruns pe toate părtile.

Aici cu pieptul în sus:

IMG_1521_

Aici pe o parte, deja se schimbase la culoare…

IMG_1522_

După cele 15 min reducem focul la 175°, lăsăm puiul pe o parte şi continuăm să îl ungem cu untul rămas la interval de 8-10min.

IMG_1523_

După aproximativ 30-35min (jumătatea timpului de coacere) sărăm puiul, îl întoarcem pe latura cealaltă şi continuăm cu ungerea la acelaşi interval. Când ungem puiul trebuie să ne mişcam destul de repede ca să nu se răcească cuptorul. Eu scoteam puiul afară şi îl ungeam fiindcă îmi era destul de greu să îl ung direct în cuptor. Când epuizăm untul începem să îl ungem cu untul scurs în tavă.

După încă 20min de coacere, aşezăm puiul cu pieptul în sus, sărăm din nou şi continuăm să îl ungem de data aceasta cu smântâna lichidă la intervale de 3-4min pentru încă 15min. Eu am aruncat şi nişte ciupercuţe în tavă aşa ca să avem de garnitură ;)

IMG_1525_

După cele 15 minute şi unsul cu smântână facem testul cocerii. Înţepăm cât mai în adâncime pieptul şi pulpele cu o furculiţă cu dinţi lugi şi dacă sucul care iese este transparent atunci e gata, dacă e roziu sau sângeriu atunci mai trebuie copt.

La mine a fost ok deci am terminat… Aaaleluia!!!!

IMG_1526_

Treaba asta cu unsul puiului ma cam scos din minţi mai ales că aveam invitaţi şi trebuia să mă ocup de pui din 10 în 10 minute. Dar a meritat tot efortul la final.

Sosul din tavă îl scurgem, îl strecurăm şi îl amestecam cu restul de smântână, un căţel de usturoi pisat, zeama de lămâie, potrivim de sare şi piper şi îl dăm la masă ca să fie servit împreună cu puiul. Stropim şi puiul puţin cu sosul ăsta înainte de a-l aşeza frumos pe platou.

IMG_1530_

Eu am pregătit repede şi o mămăliguţă cât s-a răcorit un pic puiul şi apoi am servit invitaţii, cărora deja li se lungiseră urechile de poftă şi de curiozitate cred :P

Julia ne sfătuieşte să servim puiul imediat după pregătire şi să nu îl reîncălzim pentru că nu va mai avea aceeaşi frăgezime, de aceea nu am ales să îl pregătesc înainte de a veni invitaţii.

Per total ne-a plăcut foarte mult, sosul în special a fost demenţial. Usturoiul în sos şi în umplutura puiului a fost contribuţia mea şi se pare că a fost de bun augur.

Am acompaniat puiul la masă cu un vin roze demisec care a făcut casă bună cu tot restul.

Necesită mai multă atenţie puiul ăsta normand dar vă asigur că merită fiecare bucăţică.

Bonne appétit!

29 de comentarii:

  1. felicitari! arata fantastic :)


    si eu am facut rost de cartea ei si sper sa am si eu vreme in curand sa o citesc.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cum poate sa arate de bine!! :) Minunat, bravo!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc Silvia, si gustul e pe masura pozelor te asigur :P

    RăspundețiȘtergere
  4. da silvia te asigur si eu ca a fost foarte bun!!!
    drept dovada ca l-am mancat si asa de repede ;)

    sar mana pt masa!

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa-ti fie de bine Razvane si te mai asteptam! ;)

    RăspundețiȘtergere
  6. buna, de unde ai facut rost de carte?

    RăspundețiȘtergere
  7. Buna Anonim, am gasit cartea Juliei pe net in format electronic. Nu am idee daca se gaseste si in librarii.

    RăspundețiȘtergere
  8. foarte foarte tare, si eu imi doresc cartea

    RăspundețiȘtergere
  9. fetelor, va rog din suflet sa imi spuneti de unde aveti cartea Juliei. Incerc sa o gasesc de mult timp si doar pe amazon am gasit-o.
    Va rog mult sa imi dati un mail pe alexanda1107@yahoo.com, poate ajung sa fac si eu ceva minunat dupa retele ei.
    M-a inspirat filmul....
    Va rog!!

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna Alexandra, nu mai stiu exact de unde am gasit cartea Juliei insa parca am cautat in google ceva de genul "download Julia Child Mastering the Art of French Cooking". Sper sa iti fie de ajutor, si spor la gatit ;)

    RăspundețiȘtergere
  11. eu am cumparat cartea de la biscuit (wwww.biscuit.ro) e un magazin gourmet superb pe bdul balcescu, aproape de salile dalles.puiul asta arata senzational :)

    RăspundețiȘtergere
  12. buna, fetelor
    as vrea sa fac si eu rost de cartea ei, pare super. ziceati ca ati downloadat o de pe net, free sau contra cost? ca eu nu o gasesc... poate imi dati vreun pont.
    merci mult

    RăspundețiȘtergere
  13. ai gaasit varianta in lb romana? ca eu am gasit doar in engleza!

    RăspundețiȘtergere
  14. din pacate tot in engleza am gasit-o si eu :(

    RăspundețiȘtergere
  15. sa inteleg ca nimeni nu are varianta in lb romana, doar in engleza? :(( din pacate eu nu am facut engleza, ci franceza si italiana, asa ca...nu ma prea ajuta...

    RăspundețiȘtergere
  16. reteta este delicioasa :)
    am incercat-o si noi

    RăspundețiȘtergere
  17. am facut si eu puiul. minunat. pot sa spun ca nu am mancat niciodata pui mai bun ca asta.

    RăspundețiȘtergere
  18. Ma bucur tare mult Tiranidani ca ai incercat reteta :) Sa va fie de bine!

    RăspundețiȘtergere
  19. de unde pot sa cumpar cartea ??????
    sunt o guuuuuurmanda si ador bucataria frantuzeasca.

    RăspundețiȘtergere
  20. buna! vreau sa te intreb si eu ceva...pot sa fac umplutura doar cu ficatei? ca in olanda nu gasesc inimi sau pipote...
    multumesc mult!

    RăspundețiȘtergere
  21. Sigur ca da, pune putin mai multi ficatei si o sa iasa perfect ;)
    Spor la bunatati!

    RăspundețiȘtergere
  22. iti multumesc mult pentru raspuns, si pentru reteta!

    RăspundețiȘtergere
  23. as dori sa stiu de unde pot face rost de cartea juliei child? locuiesc cu prietenul meu si am descoperit impreuna cat de placut e sa mananci ceea ce gatesti si imi place sa fac in fiecare zi cv diferit. Astept un raspns.Va multumescc

    RăspundețiȘtergere
  24. buna, cartea se gaseste pe isohunt, dar e numai engleza. nu a fost tradusa in romana

    RăspundețiȘtergere
  25. am vazut filmul, super interpretare, ma intereseaza si pe mine cartea.

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails