marți, 6 aprilie 2010

Cozonac împletit cu mac

IMG_3247_

Anul ăsta de Paşte nu am gătit mai nimic deosebit faţă de ceilalţi ani, abia am avut timp să prepar bucatele tradiţionale: ouă roşii, drob, pască, borş de miel, friptură de miel în vin roşu şi cozonac. Ei dar cozonacul a fost unul special…

Deobicei fac cozonac cu nucă şi cacao însă de data asta am pregătit o umplutură de mac, l-am împletit şi l-am copt în tava rotundă cu gaură pe mijloc ;) A ieşit o minunăţie!

Timp: ~3h

Porţii: 1 cozonac mare

Ingrediente:

Aluatul: 600g făină 000, 1 plic de drojdie uscată (7g) sau 20g drojdie proaspătă, 180ml lapte călduţ, 125g smântână, 120-150g zahăr, 2 ouă + 1 galbenuş, 50g unt topit, 3 linguri de ulei, un praf de sare, coajă de lămâie/portocală, esenţă de vanilie şi rom

Umplutura: 150g mac, 150ml lapte, 4-5 linguri de zahăr, vanilie

Uns deasupra: 1 albuş, 2 linguri de lapte, 1 linguriţă de mac sau zahăr grunjos

Mod de preparare:

Atenţie, toate ingredientele trebuie să fie la temperatura camerei.

Dacă folosiţi drojdie proaspătă o sfărâmaţi uşor cu furculiţa, o amestecaţi cu puţin lapte călduţ, un praf de zahăr şi unul de făină şi o lăsaţi vreo 10min la loc cald până începe să facă bule.

Dacă folosiţi drojdie uscată atunci o amestecaţi cu făina şi treceţi direct la frământat.

Eu am avut un ajutor de nădejde pentru frământat şi dospit cozonacul: maşina de făcut pâine. Am pus toate ingredientele în cuvă în ordinea specificată de maşina mea respectiv întâi cele lichide şi apoi cele solide.

IMG_3212_ IMG_3214_

Am selectat programul de aluaturi şi după 1h30min am avut aluatul gata de pus la copt ;)

IMG_3215_ IMG_3220_

Dacă îl frământaţi la mână atunci puteţi găsi câteva indicaţii la cozonacul cu nucă şi cacao.

Ok, dar cât s-a dospit cozonacul nu am stat degeaba :) am pregătit umplutura de mac…

IMG_3217_

Am măcinat macul la roboţel şi l-am fiert în lapte, cu zahăr şi arome până s-a înmuiat şi a absorbit tot lichidul, cam 15min. Apoi l-am lăsat la răcit.

IMG_3219_

Odată crescut aluatul l-am împărţit în două şi am întins câte o foaie mai mult ovală decât rotundă.

IMG_3221_

Am întins pe foaie jumătate din compoziţia de mac şi am răsucit pe partea mai lungă.

IMG_3224_ IMG_3225_

Am procedat la fel şi cu cealaltă bucată de aluat şi la final le-am răsucit împreună.

Aşezăm cozonăcelul în tava unsă cu unt şi tapetată cu făină şi lăsăm la cald să mai crească pentru vreo 10min cât se încinge cuptorul la mediu (200°C).

IMG_3229_

Înainte de a băga tava în cuptor ungem deasupra cu albuşul bătut cu 2 linguri de lapte şi presărăm mac sau zahăr dacă doriţi.

IMG_3234_

Lăsăm să se coacă la foc mediu pentru vreo 15min apoi reducem un pic focul (~180°C) şi continuăm coacerea pentru încă 30-40min.

IMG_3239_

Dacă trece testul scobitoarei e gata ;)

IMG_3288_

Lăsăm să se răcorească câteva ore înainte de a-l tăia… e grea aşteptarea aşa e :) dar vă zic eu că merită.

Pofos, aromat, un deliciu de cozonac…

IMG_3324_

Poftă mare şi toate cele bune!

Hristos A Înviat!

6 comentarii:

  1. HRISTOS A INVIAT!!!
    Nu am mancat niciodata cozonac umplut doar cu mac dar suna interesant. Nu contest faptul ca gustul e nemaipomenit dar tare as vrea sa gust si eu. Poate cand mai faci imi trimiti si mie o bucatica ;)

    RăspundețiȘtergere
  2. Adevarat A Inviat! Te astept cu drag la o felie de cozonac cu mac ;) Dar grabestete ca mai e doar o bucatica :P

    RăspundețiȘtergere
  3. Ingenioasa idee sa faci cozonac sub forma de colac
    este foarte aspectuos, cred ca este grozav cu mac cu atat mai mult ca mie imi place macul f. mult.
    Nu am mai mancat cozonac cu umplutura de mac
    esti grozava am sa fac si eu, promit

    RăspundețiȘtergere
  4. Multumesc, sa il incercati si astept impresii ;)

    RăspundețiȘtergere
  5. Arata extraordinar.
    Mersi pentru reteta.

    RăspundețiȘtergere
  6. Cu placere Pescuit si spor la cozonaci ;)

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails