luni, 16 august 2010

Lasagne alla bolognese

Lasagne alla bolognese
Cred că e a patra oară pe anul ăsta când fac lasagne alla bolognese şi nu ştiu cum se face că până acum nu am postat reţeta asta aşa minunată.
Aceasta este reţeta clasică italiană şi vă asigur că nu aveţi cum să daţi greş cu ea.
Timp: ~80min
Porţii: 4-6
Ingrediente: 400g foi de lasagne, 700-800g carne tocată slabă de vită sau amestec cu porc, 100g jambon crud-uscat (opţional), 1 ceapă medie, 1 morcov, 1 tijă de ţelină verde, 1 lingură de unt (doar dacă folosim carne de vită slabă), 2-3 linguri de ulei de măsline, 1 pahar de vin roşu (~150ml), 1 cutie mare de roşii întregi în sos (800g) sau suc de roşii sau roşii proaspete, 1 linguriţă de zahăr, 200g mozzarella (opţional), sare, piper, busuioc, oregano, dafin
Sosul Béchamel: 50g unt, 50g făină, 500ml lapte, sare, nucşoară pudră
Crusta: 100g parmezan ras, 100g pesmet mărunţit
Mod de preparare:
Curăţăm şi tăiem mărunt sau dăm prin răzătoarea mare ceapa, morcovul şi tulpina de ţelină. Mărunţim jambonul, dacă decidem să îl folosim şi încingem uleiul de măsline şi untul (opţional) într-o cratiţă încăpătoare.
Lasagne alla bolognese - calim legumele
Călim legumele câteva minute apoi adăugăm carnea tocată şi jambonul mărunţit.
Lasagne alla bolognese - calim carnea
Continuăm să călim şi amestecăm cam 5 minute până când carnea se schimbă la culoare şi se separă ca nişte firmituri.
Acum e momentul să adăugăm vinul.
Lasagne alla bolognese - adaugam vinul
Reducem focul şi adăugăm conserva de roşii pasate sau sucul de roşii sau roşii proaspete mărunţite împreună cu o linguriţă de zahăr pentru a mai îmblânzi acreala roşiilor. Potrivim de sare şi piper, adăugăm busuioc, oregano, dafin şi lăsăm să fiarbă la foc mic timp de o oră, amestecând din când în când.
Lasagne alla bolognese - adaugam rosiile la sos
Dacă zeama scade prea mult mai completăm cu puţină apă.
Cât fierbe sosul de carne ne ocupăm de sosul alb Béchamel urmând indicaţiile de aici. Vom obţine un sos alb, onctuos, care îmbracă dosul lingurii ca o smântână lichidă.
Lasagne alla bolognese - pregatim sosul bechamel
Buun, sosul Bolognese cand e gata ar trebui să arate cam aşa…
Lasagne alla bolognese - sosul de carne
… bine legat, cu suficientă zeamă încât să nu fie prea uscăcios dar nici prea lichid.
Nu mai rămâne decât să asamblăm bunătatea de lasagne.
Lasagne alla bolognese - foile
Foile de lasagne le puteţi opări înainte sau le puteţi folosi direct aşa uscate. Eu nu îmi mai bat capul să le opăresc fiindcă oricum se vor coace foarte bine direct în tavă absorbind surplusul de sos ;)
Aşadar, turnăm pe fundul unei tăvi termorezistente puţin sos alb şi aşezăm un strat de foi de lasagna. Eu le rup în funcţie de forma tăvii în aşa fel încât să acopăr toată suprafaţa cu foi.
Lasagne alla bolognese - asezam foile in tava
Urmează un strat de sos de carne…
Lasagne alla bolognese - asezam sosul in tava
…felii de mozzarella (opţional), alt strat de sos alb Béchamel, foi de lasagne…
Lasagne alla bolognese - asezam un alt strat de foi
…şi tot aşa, ultimul strat fiind de foi de lasagne, sos alb Béchamel şi mozzarella (opţional). Ornăm cu frunzuliţe de busuioc dacă dorim.
Lasagne alla bolognese - asezam la final un strat de sos bechamel
Cu altă ocazie am pregătit lasagne în 4 tăviţe individuale cu starturi de mozzarella şi înainte de a o coace arăta cam aşa:
Lasagne alla bolognese - portii individuale
Acoperim tava sau tăvile cu folie de aluminiu şi coacem în cuptorul încins la mediu (180°C) timp de 20min. Scoatem apoi folia de aluminiu, presărăm deasupra o crustă din pesmet şi parmezan amestecate şi continuăm coacerea încă 10-15min mărind puţin focul (200°C) până când se rumeneşte frumos deasupra.
Aşa arăta cea coaptă în tava mare fără mozzarella.
Lasagne alla bolognese
Dacă aţi opărit foile de lasagne înainte de a le asambla timpul de coacere este mai mic. Nu mai acoperim cu folie de aluminiu, presărăm direct crusta de pesmet şi parmezan şi coacem 20min la foc mediu până se rumeneşte.
Iată şi cum arăta lasagne alla bolognese coaptă în forme individuale:
Lasagne alla bolognese
O bunătate, vă garantez ;)
Acum să vă dau un pont dacă vreţi să câştigaţi puţin timp când ştiţi că aveţi musafiri a doua zi. Eu o pregătesc cu o zi înainte, o coc doar primele 20 min cu folia de aluminiu deasupra şi apoi o las să se răcească fără a scoate folia. O pun apoi la frigider până a doua zi în momentul servirii când nu mai am de făcut decât să presar crusta de pesmet şi să o dau la cuptor să se rumenească. Atenţie, nu băgaţi tava rece din frigider în cuptorul încins pentru că e posibil să se spargă dacă e de sticlă sau ceramică. O introduceţi în cuptorul rece şi apoi daţi drumul la foc. Coaceţi până se rumeneşte, cam 20-30min.
Lasagne alla bolognese
E chiar mai gustoasă pregătită cu o zi înainte fiindcă au timp să se combine toate aromele.
Poftă bună!

21 de comentarii:

  1. Un deliciu, iar prezentarea e super reusita, ca de obicei!
    Imi plac tare mult si vasuletele acelea, imi poti spune de unde le-ai cumparat,te rog? Multumesc, o seara racoroasa!

    RăspundețiȘtergere
  2. wawwww...super reteta! Sigur voi incerca si eu!

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc fetelor pentru aprecieri!
    Ana, tavitele le-am cuparat dintr-un Carrefour din Belgia. Nu am idee daca s-ar gasi si in reteaua Carrefour din Romania insa cu siguranta poti gasi pe la Ikea sau alte magazine cu articole de bucatarie ;)
    Va pup si va doresc o zi excelenta!

    RăspundețiȘtergere
  4. Sunt o mare amatoare de paste, dar nicioadata nu am facut lasagna. Azi incerc reteta si voi reveni sa iti spun cum m-am descurcat.

    RăspundețiȘtergere
  5. aha, pai eu nu am vazut nici in carrefour nici in ikea,unde -s abonata fidela :) nu m-am gandit ca s din strainatate ,multumesc frumos! Sunt deosebite! :)O xi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna Karla, spor la lasagne! Astept impresii ;)

    RăspundețiȘtergere
  7. Ana, ciudat ca nu au la Ikea deobicei gasesti toate nazdravaniile pe acolo. Sa incerci si pe la Metro, Real, cine stie... sau pe la magazine specializate in vesela. Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  8. Am avut deosebita placere sa gust din aceste lasagne. Fetelor... sunt DELICIOASE!!!
    Nu stiu ce le faci dar sunt extraordinare.
    Bravo Trinity!!!

    RăspundețiȘtergere
  9. faciamo, faciamo.
    arata biiine!
    io inlocuiesc folia de aluminiu cu hartie de copt, ca sa evit chestiile cancerigene

    RăspundețiȘtergere
  10. Ralus, nu-i o idee rea cu hartia de copt. O sa incerc si eu data viitoare. Spor la bunatati si o zi frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  11. chiar m-a rugat iubitul meu ca maine sa-i fac lasagna ;)) si chiar am sa pun in aplicare ideea cu hartia de copt :) merci mult!
    si inca ceva... eu fac acasa foile din ou, faina, putina sare si le fierb 2 min in apa clocotita (asta pt cei care doresc sa incerce)... mi se pare ca ies mult mai delicioase decat cele cumparate!
    mult succes in continuare! te pup

    RăspundețiȘtergere
  12. Sunt convinsa sa pastele preparate in casa sunt delicioase. Felicitari si mult spor la gatit!

    RăspundețiȘtergere
  13. am facut acum reteta,a iesit un deliciu!!!
    am sa mai incerc si alte retete.
    Baietelului meu i-au placut enorm,sotul de-acum se va pune pe degustat :)
    pup!

    RăspundețiȘtergere
  14. Am urmat in mare parte reteta si instructiunile tale si continutul a iesit minunat !
    Spune-mi te rog ce sa fac sa ma asigur ca prima foaie de la fund sa nu se lipeasca de tava (ceramica pt lasagna) si a doua foaie sa nu devina crocanta ?
    Multumesc !

    RăspundețiȘtergere
  15. Buna Dave,
    Felicitari pentru lasagna si sa iti fie de bine!
    Pentru a evita ca prima foaie sa se lipeasca de tava pune pe fundul tavii cateva linguri din sosul alb in asa fel incat tava sa fie bine acoperita cu sos inainte de a aseza primul strat de foi.
    Peste ultimul strat de foi de deasupra pui deasemenea cateva linguri de sos alb si felii de mozzarella in asa fel incat sa acoperi bine toate foile ca sa nu se usuce in timpul coacerii.
    Eu acopar tava si cu o folie de aluminiu in primele 20min de coacere tocmai pentru a impiedica uscarea deasupra.
    Spor!

    RăspundețiȘtergere
  16. Foarte faina reteta! Cautam pe google sa fac ceva de-ale gurii si am dat de acest site. Am alergat pana la cel mai apropiat market sa-mi iau produsele si tavele si vreau sa spun ca s-a primit extraordinar! Demult vroiam sa incerc si acuma mi-ati dat un impuls. Multumesc de reteta, foarte bine explicat si extrem de delicios rezultatul. As fi recunoscator dac-ati mai publica si reteta pentru foile de lasagne, sunt cam costisitoare cele italiene si am impresia ca acasa s-ar primi mult mai delicioase! Mult succes.

    RăspundețiȘtergere
  17. Buna Alexandru, felicitari pentru lasagne si sa va fie de bine!
    Daca vrei sa prepari foi de lasagna de casa incearca reteta asta: http://ce-retete-mai-fac-fetele.blogspot.com/2011/10/aluat-pentru-paste-de-casa.html
    Spor! ;)

    RăspundețiȘtergere
  18. oh, gata, sunt vizitator permanent al acestui site! Poate retetele si le fac fetele, dar si barbatilor le prind bine :) Multa bafta si retete cat mai delicioase

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails