luni, 28 decembrie 2009

Tort Aniversar cu ciocolată şi cremă de şampanie

IMG_2101b_

A fost ziua iubitului meu şi nu se putea să nu îi fac cu toată dragostea un tortuleţ ciocolătos şi frumos :P

Trebuie să recunosc că nu sunt mare expertă în torturi, şi cu atât mai mult în decorat aşa că pentru început cred că a ieşit ceva onorabil ;)

L-am făcut cu un blat clasic de cacao, cremă de şampanie şi acoperit cu glazură din ciocolată neagră. Decoraţiunile sunt făcute din ciocolată albă.

Să vă spun întreaga poveste a tortului…

Timp: ~2h30min

Porţii: 8-10

Ingrediente:

Blat: 6 ouă, 6 linguri cu vârf de făină (~200g), 3 linguri cu vârf de cacao (~50g), 4 linguri de ulei, 2 linguri de lapte, 6-8 linguri cu vârf de zahăr (~150-200g), 1 plic praf de copt, un praf de sare, coajă de lămâie şi portocală, esenţă de vanilie (sau miez de păstaie de vanilie), esenţă de rom, alune de pădure mărunţite (după gust)

Crema: 1 ou, 100g zahăr, 50g făină, esenţă de vanilie (sau miez de păstaie de vanilie), 350ml lapte, 125ml şampanie (o sticlă mică), 200ml frişcă, 2 folii de gelatină

Siropul: 100ml suc de portocale (suc natural sau zeamă de la o portocală), 200ml apă, 250g zahăr, esenţă de rom

Glazura: 200g ciocolată neagră, 150g zahăr, 100ml lapte, 50g unt

Ornamente: 200g ciocolată albă

Mod de preparare:

Am preparat întâi blatul. Separăm gălbenuşurile şi le mixam bine cu uleiul şi laptele.

IMG_2015_

Batem albuşurile spumă cu un praf de sare şi adăugăm treptat zahărul până se întăresc ca pentru bezele.

IMG_2018_

Adăugăm compoziţia de albuşuri peste gălbenuşuri, adăugăm esenţele şi coaja de lămâie şi portocală şi amestecăm uşor.

IMG_2020_

Eu am adăugat cam o mână de alune de pădure mărunţite (nu foarte mărunt) pentru că dă un gust şi o textură deosebită blatului.

IMG_2021_

Cernem făina, o amestecăm cu cacao şi praful de copt şi o înglobăm treptat în aluat.

IMG_2024_

Turnăm aluatul în tava unsă şi tapetată cu făină. Eu am folosit o tavă cu pereţi detaşabili cu diametrul de 26cm.

Coacem la foc potrivit (150°C) timp de 30-40min până trece testul cu scobitoarea.

IMG_2027_

Lăsăm să se răcorească puţin şi apoi îl scoatem din tavă. Când s-a răcit complet îl putem tăia şi umple cu cremă. A ieşit foarte pufos şi deosebit la gust. Dacă vă place mai dulce puteţi pune mai mult zahăr în compoziţie, până la 250g de zahăr.

IMG_2050_

Buun, lăsăm blatul deoparte şi ne ocupăm de cremă.

Batem oul cu zahărul până se topeşte şi devine ca o cremă.

IMG_2029_

Adaugăm făina şi puţin lapte cald şi mixăm bine.

IMG_2031_

Adăugăm şi restul de lapte uşor încălzit, miezul de păstaie de vanilie sau esenţa şi punem pe foc la mic amestecând continuu.

IMG_2034_

Dupa câteva minute adăugăm şi şampania şi continuăm să amestecăm până crema începe să se întărească şi să bolborosească. Când devine grosuţă o luăm de pe foc şi o lăsăm la răcit.

IMG_2038_

Separat batem o frişcă tare din 200ml smântână şi 2-3 linguri de zahăr.

IMG_2042_

Când crema de şampanie s-a răcit, adăugăm frişca şi 2 folii de gelatină dizolvate în 2 linguri de apă fierbinte.

IMG_2048_

Crema e gata, o dăm la frigider să se răcească bine înainte de a asambla tortul.

Ne ocupăm acum de sirop…

Punem într-o crăticioară apa, sucul de portocale, zahărul şi esenţa şi dăm într-un clocot.

IMG_2047_

Lăsăm să se răcească complet şi apoi putem asambla tortuleţul.

Am folosit pentru asamblare acceaşi tavă în care am copt blatul. Am tăiat blatul în două, l-am însiropat şi am turnat crema la mijloc. Feliile de blat le-am aşezat cu faţa interioară spre exterior ca să obţin tortul perfect plat deasupra.

IMG_2054_

Am dat la frigider peste noapte. Dacă vă grăbiţi, lăsaţi-l totuşi măcar câteva ore la frigider să se însiropeze bine.

Am mai pregătit şi nişte ornamente din ciocolată albă topită pe care le-am lăsat pe hârtie de copt să se întărească până a doua zi. Am pus o ciocolată albă de 200g într-o pungă de plastic scufundată într-o crăticioară cu apă caldă. Am ţinut pe foc la minim până s-a topit. Am tăiat un colţ de la pungă şi am făcut ornamentele pe hârtie de copt.

IMG_2058_ IMG_2059_

A doua zi am pregătit glazura pentru decorarea tortului.

Am pus 200g de ciocolată neagră sfărâmată bucăţele la topit împreună cu 50g de unt într-o crăticioară scufundată în altă cratiţă mai mare cu apă caldă. Lăsăm pe foc la minim şi amestecăm continuu până se topeşte complet. Apa nu trebuie să fiarbă. Dacă este foarte fierbinte luăm de pe foc ca să nu se brânzească ciocolata.

IMG_2079_

Separat am amestecat 150g de zahăr cu 100ml lapte şi am pus la fiert la foc mic până se leagă un sirop. Amestecăm din când în când. Luăm siropul de pe foc şi îl lăsăm să se răcorească puţin, apoi începem să îl adăugăm treptat în ciocolata topită. Amestecăm continuu până încorporăm tot siropul.

IMG_2084_

Vom obţine o glazură de consistenţa unei smântâni subţiri care curge, lucioasă şi omogenă. Perfectă pentru a îmbrăca tortul.

IMG_2092_

Am acoperit tortul cu această glazură cât încă era caldă fiindcă dacă începe să se răcească nu se mai întinde uniform. Se lucrează foarte bine cu ea şi fiind grosuţă nici nu a curs foarte mult pe lângă tort şi am putut să o modelez bine pe toate laturile.

IMG_2094_

Tortul s-a acoperit foarte bine şi uniform având un aspect lucios şi fără prea multe imperfecţiuni.

Am aşezat apoi ornamentele şi gata tortuleţul…

IMG_2136_

Sărbătoritul a fost foarte încântat ;)

IMG_2142_

Eu nu am fost aşa mulţumită de aspect, dar vor mai fi şi altele, mă voi perfecţiona eu în timp :P

La gust în schimb a fost foarte reuşit. Toate aromele s-au îmbinat foarte bine iar sucul de portocale din sirop a făcut diferenţa ;)

IMG_2149_

Poftă bună şi La mulţi Ani!

5 comentarii:

  1. Super tare!!!
    La multi ani sa-ti traiasca iubitul.;)Este extraordinar. Cel mai mult ma impresionat scrisul cu ciocolata topita.
    puup si la mai multe :)))

    RăspundețiȘtergere
  2. off! ce suparata sunt, ca nu am notat ziua lui Cristi! La multi, multi ani fericiti, cu mari realizari si multa sanatate!

    RăspundețiȘtergere
  3. Miha, multumim frumos pentru urari esti o draguta. Oricum sa stii ca ziua lui Cristi nu a fost pe 28 cand am postat tortuletul ci pe 21 ;)
    Va pupam cu drag!

    RăspundețiȘtergere
  4. cred ca ziua iubitului tau este in fiecare zi din saptamana
    prea il rasfeti cu toate bunatatile
    super tortul, super fata, super iubitul
    supern toate retetele postate
    pentru mine este o incantare sa le citesc, chiar daca nu am timp sa le pun in practica in totalitate. BRAVO

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails