luni, 12 octombrie 2009

Sarmalute in foi de vita

IMG_4661

Prea multe nu am de zis la reteta asta. Nu cred ca exista cineva care sa nu cunoasca sau macar sa fi auzit de sarmalutele in foi de vita. Eu sunt fan sarmalute, si mama le face asa de buunee… Nu as putea sa compar sarmalutele mele cu ale mamei, dar chiar mi-au iesit si mie foarte bune. Oricum mama sigur le mai pune ceva in ele de ies asa… mai speciale… cred ca dragoste de mama :P

Timp: 4h

Portii: 4 portii – aprox 40buc

Ingrediente: aprox 40-42 frunze fragede de vita (proaspete sau din saramura), 500-600g carne tocata (vita sau amestec cu porc), 1 ceasca orez, 1 ceapa, marar, patrunjel, sare, piper, cimbru, dafin, ienibahar, 100ml suc de rosii, 1 lingura ulei

Mod de preparare:

Intai si-ntai spalam si oparim frunza de vita (fie ea proaspata sau la saramura). Punem frunzele intr-o oala si turnam peste ele apa oparita. Apoi asteptam sa se raceasca ca sa le putem lua cu mana.

IMG_4635

Cat se racesc frunzele ne ocupam de compozitie. Tocam si calim ceapa intr-o lingura de ulei.

IMG_4626

Spalam si scurgem orezul in trei ape si il adaugam peste ceapa sa se caleasca si el. Cantitatea de orez e asa la ochiometru. Eu am pus cam o ceasca, dar depinde si de preferinte. Unora le place cu mai mult orez, altora cu mai multa carne :)

IMG_4627

Adaugam si condimentele: sare, piper, cimbru, dafin si calim toate impreuna cateva minute.

IMG_4629

Luam de pe foc, adaugam apoi carnea tocata, ceva verdeata (marar, patrunjel) si amestecam bine compozitia.

IMG_4631

Ok, hai ca n-a fost mare filozofie pana acum.

IMG_4637

Buun, avem frunzele, avem compozitia, ne punem pe invartit sarmalutele…

IMG_4638

IMG_4639IMG_4640 IMG_4641

Etapele pentru infasurat sarmaluta sunt urmatoarele:

1. Luam o frunza de vita, ii taiem codita si nervurile mai groase si o asezam in palma cu nervurile in sus asa cum se vede in prima poza. Punem pe mijocul frunzei o lingura de compozitie (mai mult sau mai putin in functie de cat de mare e frunza)

2. Aducem o parte de frunza peste compozitie

3. Impaturim marginile si rulam strans sarmaluta

4. Sarmaluta-i gata!

Odata ce ne dam mana la invartit sarmalute o sa mearga mult mai repede si putem sari peste etapa a 3-a. Rulam direct sarmaluta si apoi cu degetul indesam marginile in interior la ambele capete.

IMG_4643

Pregatim cratita in care le vom fierbe si asezam pe fundul ei cateva frunze mai urate ca sa nu se prinda sarmalutele. Apoi asezam sarmalutele in cercuri pe parcurs ce le impaturim. Intre straturi punem frunza de dafin si cateva boabe de ienibahar pentru aroma.

IMG_4645

Asta-i mascota echipei, cea mai pitica sarmaluta pe care am infasurat-o pana acum :P

IMG_4653

La final turnam sucul de rosii, presaram putin patrunjel si adaugam 1-2 cani de apa clocotita cat sa fie sarmalutele acoperite.

IMG_4655

Punem peste ele o farfuriuta mica ca sa le tina presate sub zeama si lasam la fiert la foc mijlociu pana dau in clocot. Apoi reducem focul la minim si continuam sa fierbem pentru aprox. 1,5-2h pana se inmoaie orezul si apa scade la jumatate.

IMG_4657

Luam farfuriuta si le mai dam la cuptorul incins la foc mediu pentru inca 30-40min sa se rumeneasca si sa mai scada zeama. Incercam o sarmaluta si daca nu e fiarta mai completam cu apa oparita si mai lasam la cuptor.

IMG_4658

Asa aratau ale mele cand le-am decretat a fi gata :P

IMG_4663

Le-am papat cu mamaliguta fierbinte si smantana. Merg foarte bine si cu iaurt, gustul acrisor al iaurtului se potriveste de minune cu sarmalutele in foi de vita.

IMG_4662

Pofta buna si toate cele bune!

13 comentarii:

  1. daca frunza e mare se taie in doua sa fie mai multa compozitie si mai putina frunza

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc frumos mami pentru completarile aduse retetei. Cine alcineva poate da sfaturi mai pretioase decat insasi cea care m-a invatat sa pregatesc aceste sarmalute delicioase, cu dragoste si rabdare. Te pup si iti multumesc mami.

    RăspundețiȘtergere
  3. mmmm foarte bun ce as mai manca si eu niste sarmalute in foi de vita,dar lasa ca acusi vine tatal meu din tara si imi aduce foi de vita si o sa fac si eu sarmalute.foarte bun

    RăspundețiȘtergere
  4. Spor a bunatati Andrusca si un An Nou plin de bucurii!!

    RăspundețiȘtergere
  5. eu fac sarmalute de fiecare data de cate ori ne e pofta ,nu conteaza de ce sunt facute

    RăspundețiȘtergere
  6. NU STIU CE CAUTA LA SARMALUTELE IN FOI DE VITA CIMBRU SI FOILE DE DAFIN. ASTEA SUNT SPECIFICE CELOR IN FOI DE VARZA .ASTA CRE CA E SI MOTIVUL PT. CARE MERG MINCATE CU MAMALIGA. PACAT NU MAI SUNT DIFERITE DE CELELALTE

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vuaaaai, mare chestie, cate bordee atatea obicee. Faceti atata din tantar armasar ca "vai dar nu se pune aia" si "vai dar nu se face asa". Fa-o domnle cum iti place si cum iti casuna, foloseste doar ca inspiratie sau referinta alte retete, ca doar nu te obliga nimeni sa le faci asa si nu asa numai fiindca asa scrie intr-o reteta. E o versiune nu un adevar absolut, so oamenii is diferiti, logic sa creeze lucruri diferite sau sa le modifice pe alea existente.

      Ștergere
  7. stie cineva daca su pune bors la fiert ?

    RăspundețiȘtergere
  8. nu se pune bors deoarece se pune suc de rosii

    RăspundețiȘtergere
  9. frunzele de vita se oparesc si cu bors facut in casa.

    RăspundețiȘtergere
  10. frunzele de vita se oparesc si cu bors facut in casa.

    RăspundețiȘtergere
  11. Multumesc pentru aceasta gustoasa reteta.

    RăspundețiȘtergere
  12. Am 62 de ani si deviza mea este cat traiesc am de invatat din bucatarie, viata, prietenie, despre sanatate, asa ca pissicutza09 nu te mai da in stamba ca se vede ca iei totul din magazine, noua ne place sa stam in bucatarie. Acum ma apuc de sarmalute abia astept sa le mananc cu mamaliguta!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails