miercuri, 8 iunie 2011

Gulyas ~ Gulaş cu găluşte

Gulyas ~ Gulaş cu găluşte
A trecut aproape o lună de când nu am mai scris nimic. Îmi pare nespus de rău că am dispărut aşa subit însă în ultima perioadă am fost extrem de ocupaţi cu mutatul în casă nouă. Căutam de mult o căsuţă mai mare, cu o bucătărie mai mare, cu grădină… aproape ne pierdusem speranţa că o să găsim ceea ce căutăm prea curând. Însă într-una din zile ne-a ieşit în cale căsuţa perfectă şi a trebuit să ne organizăm rapid să ne mutăm într-un timp foarte scurt.
Aşadar, am revenit cu forţe proaspete şi vă scriu cu drag reţeta aceasta delicioasă de gulaş care pe mine mă face să mă gândesc cu drag la bunica mea din Ardeal şi la bucatele minunate pe care le gătea.
Timp: ~1h
Porţii: 6
Ingrediente: 1kg carne de porc (de preferabil pulpă sau ceafă), 5 cepe (~800g), 2 morcovi, 1 ardei gras roşu mare sau 2 mai mici, 1 felie de rădăcină de ţelină, 1 conservă de roşii de 400g sau roşii proaspete, 2 linguri pastă de tomate, 2-3 linguri ulei de floarea soarelui, 1 linguriţă de zahăr, 4 căţei de usturoi, sare, piper, paprika, chimen, cimbru, dafin, mărar, pătrunjel (condimentele se pun după gust)
Aluatul de găluşte: 1 ou, 3 linguri de făină, 1 lingură de griş, sare
Mod de preparare:
Spălăm carnea în apă rece şi o uscăm bine cu şerveţe de hârtie. Eu am folosit o frumuseţe de pulpa de porc ;)
Gulyas - spalam carnea
Porţionăm carnea în cuburi potrivite, cam cât o înghiţitură şi o punem la călit într-o cratiţă încăpătoare cu o lingură de ulei. Amestecăm din când în când până scade zeama şi începe să se rumenească.
Gulyas - calim carnea
Între timp spălăm şi curăţăm legumele.
Gulyas - pregatim legumele
Ceapa şi usturoiul le tăiem mărunt, ardeiul cubuleţe iar morcovul şi ţelina le dăm pe răzătoarea mare.
Când carnea a început să se rumenească o scoatem într-un vas şi în locul ei punem ceapa la călit cu o lingură de ulei.
Gulyas - calim ceapa
Când devine sticloasă adăugăm restul de legume şi mai lăsăm 2 minute să se înmoaie.
Gulyas - calim legumele
Adăugăm apoi carnea înapoi în cratiţă, turnăm conserva de roşii, pasta de roşii, zahărul, sarea, condimentele şi turnăm apa până acoperă carnea. Acoperim cu un capac şi lăsăm să fiarbă înnăbuşit la foc potrivit timp de 15-20min.
Gulyas - fierbem innabusit
Între timp pregătim aluatul pentru găluştele de făină.
Gulyas - pregatim galustele
Amestecăm oul, făina, grişul şi sarea până obţinem un aluat elastic nu foarte tare. Dacă e nevoie mai puneţi puţină făină.
Rupem bucăţi micuţe din aluat şi le dăm drumul în cratiţă.
Gulyas - adaugam galustele in sos
Reducem focul şi continuăm să fierbem înnăbuşit gulaşul încă 25-30min până carnea este fragedă şi găluştele sunt fierte. Dacă sosul scade pre tare mai completaţi cu puţină apă.
Gulyas - adaugam verdeata
La final gulaşul trebuie să iasă suficient de zemos cât să fie mâncat cu lingura. E o bunătate…
Adăugăm pătrunjel şi mărar verde şi lăsăm mâncarea să se odihnească puţin înainte de a o servi. E chiar mult mai bună a doua zi dar cine poate rezista la ce miros se face în casă…
Gulyas ~ Gulaş cu găluşte
Servim cu ardei iute, murături sau salată şi musai cu pâine proaspătă înmuiată în sos… e ceva de te lingi pe degete şi mai ceri o porţie ;)
Să aveţi poftă!

8 comentarii:

  1. Sa fie intr-un ceas bun ! cat despre reteta... este excelenta ! o seara frumoasa

    RăspundețiȘtergere
  2. vreau sa iti spun ca am incercat multe din retele tale,sunt absolut delicioase!gulyas-ul de-a dreptul senzational,sotului ia placut foaarteee mult!
    de cand am descoperit blog-ul tau nu mai am pana de inspiratie :)
    astazi vreau sa incerc pulpele de pui pe pat de legume la cuptor.
    baietelului meu ii place tare mult reteta de salata de orez cu ton.
    abia astept sa postezi retetea de ceafa de porc la gratar cu miere si mustar :)
    te pup
    cu draga Dana din Arad

    RăspundețiȘtergere
  3. Te pup Dana, sa va fie de bine!
    Acum ma pun pe scris reteta de gratar, stai pe aproape ;)

    RăspundețiȘtergere
  4. Gustos gulyas=gulas,dar va spun sincer ,se pune si radacina de patrunjel si sa lasam deoparte dafinul,cimbrul si mararul,apoi sa inlocuim carnea de porc cu cea de vitel-manzat.Nu critic reteta ca este superba si as fi neserios,dar eu asa am facut pana acuma gulyas=gulas.

    Poofta buna!

    RăspundețiȘtergere
  5. Am si eu nelamuriri legata de galuste. Nu trebuie sa pun si putin bicarbonat? nu ies prea tari fara?

    RăspundețiȘtergere
  6. Buna, eu nu pun bicarbonat si galustele ies f bune. Nu sunt ca cele pe care le faci pentru supa cu galuste, aici chiar trebuie sa fie putin mai consistente. Sa le faci cat mai micute poti, stiu ca sunt si aparate speciale pentru galuste ca sa iasa cat bobul de mazare.
    Spor la bunatati!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails