joi, 4 iunie 2009

Tartă Tatin

IMG_4034_

Această tartă Tatin este un mare clasic în bucătăria franţuzească, dar înainte de toate este un deliciu!

Este vorba de o tartă răsturnată care permite caramelizarea merelor sub o crustă crocantă de aluat franţuzesc (foietaj).

Există nenumarate variante la această tartă dar versiunea originală pare a fi cea mai apreciată.

Timp: 1h

Porţii: 3-4

Ingrediente: 1,5kg mere, 100g unt, 100g zahăr, esenţă de vanilie, scorţişoară măcinată, 2 linguri de lapte, 1 foaie de aluat franţuzesc

Mod de preparare:

Începem cu prepararea caramelului. Într-o crăticioară punem untul la topit la foc mic şi adăugăm zahărul şi esenţa de vanilie.

IMG_3975_

IMG_3976_

Amestecăm continuu până începe să se caramelizeze zahărul. Adăugăm pe rând câte o lingură de lapte şi amestecăm continuu până obţinem un caramel auriu de consistenţa mierii de albine.

IMG_3981_

Curăţăm merele de coajă şi cotor şi le tăiem în 4. Eu am folosit doar 4 mere (aprox 1kg) şi am redus un pic cantităţile.

IMG_3977_

IMG_3982_

Cantitatea de mere este direct proporţională cu dimensiunea vasului în care veţi coace tarta deoarece merele trebuie sa fie bine împănate între ele. Dacă e nevoie mai adăugăm mere.

Alegem o crăticioară cu pereţii înalţi care poate fi dată la cuptor, punem pe fund două linguri de caramel şi aşezăm bucăţile de mere una lângă alta ca petalele unei flori.

IMG_3984_

IMG_3987_

Pudrăm cu scorţişoară măcinată şi adăugăm restul de caramel peste mere.

IMG_3988_ IMG_3989_

Dacă între timp caramelul s-a întărit îl mai punem puţin pe foc.

IMG_3990_

Decupăm din foaia de aluat franţuzesc un disc puţin mai mare decât dimensiunea crăticioarei şi îl aşezăm deasupra merelor. Introducem marginea aluatului între mere şi pereţii crăticioarei în aşa fel încât merele să fie bine îmbrăcate în aluat.

IMG_3991_

Înţepăm aluatul cu o furculiţă şi dăm la cuptorul încins la foc mediu pentru 30-40min până când aluatul se rumeneşte frumos.

IMG_3992_

Scoatem din cuptor şi lăsăm să se răcorescă pentru un sfert de oră înainte de a o răsturna.

IMG_4007_

După ce s-a răcit scurgem într-un pahar sucul care s-a adunat în cratiţă şi punem cratiţa pe foc pentru câteva minute să se înmoaie caramelul de la fund.

IMG_4031_

Răsturnăm apoi crăticioara pe un platou.

Voila…tartă Tatin!

IMG_4036_

Servim ca atare sau alături de o porţie de îngheţată de vanilie.

IMG_4044_ IMG_4045_

Când servim, turnăm peste fiecare porţie 1-2 linguri din sucul colectat în pahar, e delicios…

IMG_4053_

Cu o altă ocazie am refăcut tarta Tatin într-o versiune mai rapidă dar la fel de gustoasă. Iată cum…

IMG_1465_

IMG_1467_IMG_1469_ IMG_1471_

Am folosit tava specială pentru tarte, am uns-o cu unt, am presărat zahărul şi am pus-o pe ochiul de la aragaz să se caramelizeze un pic zahărul.

Apoi am aşezat feliile de mere (nu am mai curăţat de coajă fiindcă mă grăbeam, au iesit super şi aşa cu coajă).

Am acoperit cu foaia de aluat franţuzesc, am înţepat cu furculiţa şi am dat la cuptor.

Asta a ieşit şi a fost la fel de delicioasă ca şi prima varianta ;)

IMG_1475_

Să aveţi poftă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails