miercuri, 13 ianuarie 2010

Galette des Rois

IMG_2264_

“Galette des Rois” sau în traducere “Tortul Regilor” este o prăjitură specifică sărbătoririi Epifaniei la credincioşii de rit Catolic din Franţa şi Belgia. Epifania se sărbătoreşte pe 6 Ianuarie şi coincide ca dată cu Boboteaza sărbătorită de credincioşii Ortodocşi însă au conotaţii diferite.

La Catolici, Epifania este o celebrare a misterului revelaţiei lui Hristos în lume şi în istorie şi este amintită prin vizita magilor la Pruncul Isus.

Boboteaza sărbătorită de Ortodocşi marcheaza botezul Domnului în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul.

Revenind la prăjitură, “Galette des Rois” este făcută din aluat de foietaj şi cremă frangipane pe bază de pudră de migdale. Pe lângă faptul că este delicioasă, tradiţia spune că prin această prăjitură de aleg Regii. Defapt, în prăjitură se ascunde un jeton (sau o figurină) şi cel care are norocul să îl găsească în porţia sa va fi desemnat regele zilei şi i se va înmâna o coroană artizanală confecţionată în general din carton aurit. Prăjitura se porţionează în atâtea porţii câţi meseni sunt la masă şi încă una în plus care se numeşte “porţia Bunului Dumnezeu”, “porţia Fecioarei” sau “porţia săracului” şi este destinată primului sărac ce va bate la uşă în acea zi. Cel ce va fi desemnat regele zilei va păstra jetonul şi coroana şi va face cinste cu prăjitura în următorul an.

Cum deobicei ziua de 6 Ianuarie e zi lucrătoare, în Franţa şi Belgia se obişnuieşte să se sărbătorească Epifania în a doua duminică din noul an. Aşa am făcut şi noi, avându-i ca invitaţi pe vecinii noştri. Cum anul trecut ne-au oferit ei Galette de Rois, şi cum eu am găsit jetonul, a trebui ca anul acesta să ofer eu prăjitura şi am avut ceva emoţii să iasă bine la final :P

Acestea sunt tradiţiile… să vedem acum şi cum se prepară această bunătate…

Timp: 1h 30min

Porţii: 6-8

Ingrediente: 1 ou, 50g zahăr, 50ml apă, 2 foi rotunde de aluat de foietaj

Crema frangipane: 250ml lapte, 1/2 păstaie de vanilie (sau esenţă de vanilie), 2 gălbenuşuri, 2 ouă întregi, 165g zahăr pudră, 30g amidon de porumb (sau făină), 100g unt, 100g pudră de migdale, 1 linguriţă lichior de migdale (Amaretto)

Mod de preparare:

Preparăm crema frangipane dupa reţeta de aici şi obţinem o cremă consistentă.

Aşezăm un disc de aluat de foietaj într-o tavă, pe hârtie de copt. Puteţi folosi chiar o tavă de tartă ca să fiţi siguri că prăjitura işi va păstra forma în timpul coacerii.

IMG_2241_

Ungem marginile aluatului (~2cm) cu oul bătut şi aşezăm compoziţia de cremă frangipane în mod egal lăsând marginile libere. Ascundem jetonul sau figurina şi acoperim cu cea de-a doua foaie.

IMG_2243_

Ungem foaia cu oul bătut şi apăsăm pe magini cu o furculiţă ca să se lipească bine. Putem apoi face diverse modele cu vârful furculiţei. Eu am decupat un model de floare din cea de-adoua foaie înainte de a o aşeza peste compoziţie însă la copt s-a deformat puţin.

Lăsăm prăjitura 20min la rece până se încinge cuptorul la 210°C şi apoi coacem timp de 35-40min.

Preparăm între timp un sirop din 50g zahăr şi 50ml apă şi îl dăm în câteva clocote până se leagă.

Când scoatem prăjitura din cuptor, cât încă mai e fierbinte o ungem cu acest sirop de zahăr cu ajutorul unei pensule.

IMG_2248_

Repetăm operaţia de 3 ori ca să obţinem un luciu frumos deasupra ;)

IMG_2250_

Lasăm să se răcească de tot şi apoi servim. Noi am servit-o a doua zi.

IMG_2262_

A ieşit extraordinară şi vecinii nostri care sunt cunoscători au zis că a ieşit mult mai bună decât la cofetărie. M-am simţit tare mândră… :P

IMG_2293_

Aaa dar nu v-am zis cine a fost ales Regele anul acesta… iubitul meu a găsit jetonul şi a purtat cu onoare coroana artizanală ;)

Să vedem cum o să se descurce anul viitor cu prăjitura… :D Probabil tot eu o voi prepara că de acum am învăţat :P

Poftă bună!

20 de comentarii:

  1. Ce obiceiuri frumoase:) Arata nemaipomenit prajitura, felicitari, era imposibil sa nu ti iasa la cate bunatati faci. Sa sti ca mi ai trezit interesul fata de Belgia:)) asa ca am scos o multime de poze, informatii despre berea lor divina si despre ....mmmmm...renumita lor ciocolata si bomboane, mai sa mor de inima hehehehe. O tara foarte frumoasa si civilizata, esti o fericita:) Te pup cu drag si te mai astept cu alte minunatii, iti doresc o zi frumoasa XXXX

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc frumos Bucataras :P
    Sa stii ca nu suntem mai multe in bucatarie :D sunt doar eu... Trinity... chiar daca din titlu s-ar putea intelege altceva :P
    Te salut si te mai astept in vizita prin bucataria mea ;)

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc tare mult XXXX pentru cuvintele frumoase. O zi placuta si tie :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Super tare prajiturica. ma bucur pentru iubitul tau ca a castigat coroana dar nu trisati.... anul care vine. Sa faca el prajitura ca asa e corect ;).
    pupici

    RăspundețiȘtergere
  5. :D Oana m-ai facut sa zambesc...
    Te pup!

    RăspundețiȘtergere
  6. Bunã! Cred ca e f.b prajitura, o sã încerc si eu so fac. Te sãrut si abia astept sã gust.Pa!

    RăspundețiȘtergere
  7. Sa imi spui cum ti-a iesit ;) Spor!

    RăspundețiȘtergere
  8. Buna reteta dar... scuze ... chiar trebuia impartzita in 100 de miniretete?

    RăspundețiȘtergere
  9. Buna, cele trei creme pe care le-am folosit pot fi folosite separat si total independent si la alte prajituri de aceea le-am pus in categorii diferite. Voi publica pe viitor deserturi ce vor folosi aceste creme ;)
    Stai pe aproape si multumesc pentru remarca!

    RăspundețiȘtergere
  10. Buna! Foarte interesanta reteta ta. Totusi de unde poti cumpara pudra de migdale? Sau se pot macina pur si simplu samburi de migdale in rasnita?

    RăspundețiȘtergere
  11. Buna Ana, daca nu gasesti pudra de migdale pe la supermarket-uri (la raionul de fructe confiate si nuci) poti sa il obtii foarte simplu si in casa. Rumenesti foarte putin migdalele in cuptor si le freci intre plame ca sa se curete pe cat posibil de coji si apoi le dai la rasnita pana se fac pudra ;)
    Spor la bunatati!

    RăspundețiȘtergere
  12. Multumesc pentru raspuns! Ma bucur mult ca ti-am gasit blogul. Spor la facut (si impartasit cu noi) bunatati.

    RăspundețiȘtergere
  13. Am terminat-o acum, este foarte buna si e usor de facut.Eu am 13 ani si am facut-o singura :)

    RăspundețiȘtergere
  14. Buna iubita, felicitari! Sunt mandra de tine ca ai facut tu singurica tarta asta ;)
    Esti o harnicuta, te pup!

    RăspundețiȘtergere
  15. Multumesc :* Am aflat de ea de la ora de franceza si am incercat sa o uimesc pe mama :))

    RăspundețiȘtergere
  16. buna! am o intrebare ! ce foietaj ai folosit ? unul special?

    RăspundețiȘtergere
  17. foietajul este unul special?

    RăspundețiȘtergere
  18. aluatul este Fraged sau de Placinta? (cel e la BELA este bun?)

    RăspundețiȘtergere
  19. Buna, am folosit aluat de foietaj obisnuit.
    Nu e aluat de placinta ci din acela stratificat care se umfla la coacere.
    Nu cunosc marcile din tara dar presupun ca sunt ok.
    Spor!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails