joi, 8 octombrie 2009

Dulce de leche ~ Crema caramel cu lapte

IMG_6427

Dulce de leche este un desert traditional adorat de spanioli, portughezi, argentinieni si ce alte natii l-or mai avea prin meniu. Gustul este profund de caramel si fin de lapte, se apropie foarte mult de gustul bomboanelor pe care le cumparam la kilogram din bacaniile comuniste. Mi-a placut in mod deosebit. Asadar sa vedem cu ce se delecteaza popoarele mentionate mai sus…

Timp: 3h

Portii: 500g crema

Ingrediente:

Varianta 1: 1l lapte de tara foarte gras sau 850ml lapte gras + 150ml frisca nebatuta (smantana dulce), 400g zahar

Varianta 2: 500g lapte condensat indulcit

Mod de preparare:

Exista doua metode de preparare a acestui desert.

In varianta 1 amestecam laptele gras cu frisca nebatuta (daca avem lapte gras de tara nu mai punem frisca) si il incalzim. Adaugam zaharul si il dam intr-un clocot la foc mediu amestecand din cand in cand sa nu se prinda la fund. Reducem apoi focul la minim si il lasam pe foc 2,5 – 3 ore timp in care vom amesteca la intervale de 15min si verificam sa nu se prinda. Laptele se va evapora incet si se va inchide la culoare devenind la final de culoarea caramelului si grosut ca o crema. Aceasta este reteta clasica de preparare a dulcelui de leche. Necesita destul de mult timp si rabdare dar la final obtinem aceasta minunata crema de lapte.

Exista si varianta 2 de preparare, aceea cu lapte condensat. Este mult mai usoara in sensul ca nu trebuie pazita si amestecata incontinuu crema. Singura conditie este sa dispunem de lapte condensat indulcit. Laptele condensat nu este cel ce se gaseste in cutiute mici si se serveste la cafea. Acela este lapte pentru cafea. Laptele condensat il vom gasi deobicei in cutii de tabla de 250, 500 sau 1000ml sau in tuburi de plastic de 170g. Este foarte dulce si grosut.

IMG_0002

Eu am gasit in Belgia de la Nestle la tub de plastic. Din cate am inteles in Romania nu se prea gasea. Poate intre timp au aprovizionat si supermarketurile romanesti.

IMG_0007

Ok. Daca avem laptele condensat la cutii de tabla le scufundam frumusel (fara sa le deschidem) intr-o oala cu apa rece si le punem pe foc la mic mic de tot. Le lasam acolo 3 ore. La final minunea s-a produs. Cand vom deschide cutiile vom gasi dulcele de leche ;) Simplu nu?

Daca in schimb avem laptele condensat la tuburi de plastic (asa ca mine) le turnam intr-un borcan cu capac si inchidem bine filetul. Punem borcanul in oala cu apa rece in asa fel incat apa sa fie pana la filet. Dam focul la mic si fierbem 3 ore.

IMG_6252

La final obtinem asta:

IMG_6421

Dupa ce se raceste se mai intareste. Pastram la frigider cam pana la 4 saptamani si servim ca atare sau in diverse combinatii cu fructe, pandispan, briose, orez cu lapte si multe altele. Voi prezenta in posturile urmatoare si o prajitura din America Latina pe baza de dulce de leche, Pastel de Tres leches. Stati pe aproape ;)

IMG_6424

Pofta buna!

15 comentarii:

  1. am facut acest dolce de leche din lapte integral. e minunata; cei de la Haagen Dazs au o inghetata cu acest sos si e mortala. o intrebare totusi, nu-mi iese la fel de bine omogenizata ca cea din imagine desi a treia oara cind am facut-o am amestecat in continuu in ultima jumatate de ora.

    RăspundețiȘtergere
  2. Buna Simona, poate laptele pe care l-ai folosit nu era foarte gras insa poti sa o tii mai mult pe foc pana ajunge la consistenta pe care ti-o doresti. Eu am prezentat in poze varianta preparata cu lapte condensat care avea deja consistenta unei creme cand l-am pus pe foc. Oricum la gust sunt sigura ca ti-a iesit exceptionala ;)
    Spor la bucatarit :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc pentru raspuns. intradevar gustul e minunat.
    imi place blogul tau, imi plac intoducerile pe care le pui la fiecare reteta. succes!

    RăspundețiȘtergere
  4. poate postezi cite ceva despre brinzeturile frantuzesti, ce si cu ce se combina, as minca in ficare zi, ar merita sa ai un capitol separat cum ai pentru, salate, deserturi etc. ca din cite inteleg locuiesti in patria brinzeturilor. succes!

    RăspundețiȘtergere
  5. Simona asta e chiar o idee foarte buna, o sa ma pun pe documentat si cat de curand voi incepe o noua categorie special dedicata branzeturilor ;)
    Merci pentru idee si stai pe aproape sa imi spui parerea ta :P

    RăspundețiȘtergere
  6. abia astept, iammmmmm !!!
    incinta-ne simturile !

    RăspundețiȘtergere
  7. vreau sa incerc cu lapte condensat 7,5%. ce zici ?
    l-am gasit la sticla, 236 ml sau la cutie la acelasi gramaj si nu e la fel de gros ca cel de la tub dar nici la fel de subtire ca latele proaspat.

    RăspundețiȘtergere
  8. Simona, poti sa incerci si eventual il tii mai mult pe foc sa se inchege mai mult. Totusi sa te asiguri ca laptele condensat e dulce. Daca cumva nu e dulce atunci ii adaugi tu zahar cam 100g la 250ml.
    Spor ;) si sa imi spui cum ti-a iesit.

    RăspundețiȘtergere
  9. A iesit super, exact cum stiam eu ca trebuie sa fie. Pina la urma am pus 300g lapte condensat, 7,5%, plus 200g smintina, 30% si zaharul aferent, 200g si pe foc mic exact 1 ora. Multumesc.

    RăspundețiȘtergere
  10. daa este un desert f bun,eu stiam k e peruan,dar tot p acolo e... Se poate consuma asa sau si cu fursecuri (alfajores) tot dupa o reteta peruana.Lapte condensat la cutie gasiti la magazinele arabesti sau chinezesti kiar iar dulce de leche am cumparat la un targ(Expo) de la standul Peruan:)

    RăspundețiȘtergere
  11. Multumesc Rose pentru completari, te mai astept cu drag.

    RăspundețiȘtergere
  12. eu am facut varianta cu lapte si smantana dulce dar dupa o ora si ceva parea sa fie gata in sensul ca scazuse mult, se maronise destul de tare si mi-era teama ca daca o mai las sa nu se lipeasca. La gust e excelenta, consistenta e putin alta, nu e cremoasa ci mai degraba ca un serbet.....
    Crezi ca trebuia sa insist si sa tin pe foc inca o ora jumatate?

    RăspundețiȘtergere
  13. Buna Daniela, ai putea da sa tii mai mult crema pe foc ca sa scada si mai mult insa focul trebuie sa fie la minim sau evenual intr-o cratita cu apa ca sa fii sigura ca nu se arde.
    Sarbatori frumoasa iti doresc!

    RăspundețiȘtergere
  14. Multumesc!
    O sa mai incerc inca o data si de data asta am sa pun cratita in alta plina cu apa (bain - marie)).
    Te felicit pentru retetele minunate pe care ni le impartaseti.
    Urmaresc blog-ul tau mereu si pana acum am incercat multe din retete, toate mi-au iesit super!
    FELICITARI!

    RăspundețiȘtergere

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails